گذشته

043d8e9c49f8ce892cd32df9abaa294dاز همین جا باید اعلام کنم برخلاف تمامِ نظرهایِ منفی و دلسرد کننده ای که راجع به گذشته شنیده و خوانده بودم و انتظار داشتم که با یک فیلم صد و سی دقیقه ای بی حس و حال و با ریتمی کند روبرو بشم که مساله ی شخصیت هایِ فیلم -شاید به خاطر جغرافیایِ داستان و تا حدی نا آشنایی کارگردان با فرهنگ و جغرافیایی که داستانِ فیلم آنجا اتفاق می افتد- اصلا مساله و دغدغه ی من نیست، برعکس فیلمِ فرهادی روح و روانم را به بازی گرفت و نابودم کرد. تویِ سکانسِ پایانیِ فیلم که دقایقی طولانی هم ادامه پیدا می کند، جایی که سمیر برایِ آخرین بار سراغِ زنش که تویِ کماست برمی گردد تا شاید آخرین واکنشِ زن را ببیند و بتواند تصمیمی درباره ی ادامه ی رابطه اش با ماری -که حالا بچه ای هم از او تویِ شکم دارد- بگیرد، آن چنان دلهره و اضطرابی تویِ وجودم موج می زد که مدت ها بود وقتِ دیدنِ هیچ فیلمی احساسش نکرده بودم.

و این هم بخشی از یادداشت حسین معززی نیا در شماره ی تیر ماهنامه ی بیست و چهار درباره ی گذشته که حیفم آمد اینجا ننویسمش: «آنها که اساسا فیلم های فرهادی را دوست ندارند و می گویند چرا دائم درباره ی زوج های غمگین، ازدواج های شکست خورده و دروغ گفتن آدم ها به همدیگر فیلم می سازد، خیالشان راحت، می توانند همان حرف ها را تکرار کنند، چون این یکی هم پر از همین چیزهاست. اما آنها که سینما را دوست دارند، آنها که می دانند فیلم ساختن در جغرافیایی دیگر با بازیگرانی که زبانشان را نمی فهمی تا چه حد جسورانه است، حتما قدر سینماگری را خواهند دانست که بلد است در این شرایط هم فضاسازی کند، جزئیات را کنار هم بچیند و قصه اش را روان تعریف کند، آن قدر که بیش از دو هزار نفر تماشاگر در سالن بزرگ لومی یر، دو ساعت و ده دقیقه بنشینند سرجایشان و خیره شوند به پرده. اصغر فرهادی حالا موفق به انجام کاری شده که هیچ فیلمساز دیگری در تاریخ سینمای ایران از پس آن برنیامده: ساختن فیلم «خودش» در لوکیشنی دیگر و فرهنگی دیگر. نمی خواهم ادعا کنم که تا امروز هیچ فیلمساز ایرانی دیگری در لوکیشن غیر ایرانی، فیلم موفقی تولید نکرده. اما کس دیگری را جز فرهادی سراغ ندارم که یک فیلم متعارف قصه گو با ساختار کلاسیک را با بازیگر غیر ایرانی در چنین سطحی تولید کرده و به سرانجام رسانده باشد و در عین حال، تسلیم شرایط دشوار نشده و فیلم خودش را ساخته باشد. این به خودی خود یک دستاورد قابل اعتناست.»

یادم هست بعد از چهارشنبه سوری جایی خواندم که فرهادی می خواهد از روی یکی از قصه هایِ گلی ترقی فیلمی بسازد؛ نمی دانم چقدر واقعیت داشت و چقدر شایعه بود و البته هیچ وقت تویِ مصاحبه هایِ فرهادی وقتی درباره ی پروژه های آینده اش حرف می زند چیزی در این باره نخوانده ام، ولی آرزو که می توانیم بکنیم؟ حالا که فرهادی این طور ما را شیفته ی جهان فیلمسازی اش کرده، عیش مان را کامل کند و برایمان از رویِ یکی از قصه هایِ گلی ترقی فیلم بسازد. حتی فکر کردن درباره اش هم من را غرقِ لذت می کند…

یک دیدگاه برای ”گذشته

  1. آره واقعا کاش از روی قصه های گلی ترقی هم فیلمی بسازه.
    من هنوز گذشته رو ندیدم چون توی رشت اکران نشده.اما میخوام بیام تهران واسه تماشا.دل توی دلم نیست.

      • چشم خواهم دید اما نوشتن در مورد فیلم سخته برام.
        این وظیفه رو به منتقدین عزیز میسپارم و خودم ترجیح میدم از خوندن نقدهای واقعی کیفور بشم.
        کار هرکس نیست خرمن کوفتن…از این حرفا!

  2. کاشکی یکی از قصه های شیرین گلی ترقی فیلم بساره واقعا. کار سختیه البته.
    و تو چقدر گلی ترقی دوست داری مسعود. من هم.

  3. واسه رشت هم همین بازی اهواز رو در میارن.دیروز به من میگفتن که سالن خالی نداریم اصلا.نمیشه که نوبت اکران فیلمی رو بدیم به این فیلم!اونوقت اون فیلم مسخره ی رسوایی از قبل عید تا حالا روی پرده است!دقیقا هم توی همون سالنی که سیستمش دیجیتاله.آدم نمیدونه سرشو به کدوم تیزی بکوبه!

    • توی همین تهران هم بیلبوردهای فیلم رو جمع کردن، بهانه اش هم اینه که تصویر برنیس بژو بازیگر فرانسوی فیلم به خاطر موهای بلندش باید از پوستر تبلیغاتی فیلم حذف بشه! داشتم فکر می کردم خود بژو اگه این حرف رو بفهمه چه عکس العملی خواهد داشت؟

      • والا اون فکر کنم خانمی کنه واسه دل ما ایرانی ها،روسری سرش کنه عکس بگیره واسه بیلبوردمون!عادت بدی داریم که همیشه دیگران باید جلوی ما کوتاه بیان.

پاسخی بگذارید

