پایانِ خدمت

پارسال همین موقع امریه داده بودند دستم و گفته بودند برایِ ادامه یِ خدمت سربازی باید بروم مراغه، داشتم تویِ نقشه دنبالِ محلِ دقیقِ قرار گرفتن مراغه، فاصله ی نسبی اش با تهران و راه های زمینی و هوایی دسترسی به آنجا می گشتم.

سه ماه بعد انتقالی گرفتم و برگشتم تهران.

هفته ی پیش اداریِ یگانِ مان نامه ی کسر از آمار را داد دستم، پنج شنبه سربازی ام تمام می شد و باید دنبالِ کارها و گرفتنِ امضاهای تسویه می رفتم. چهارشنبه ظهر امضاها تمام شد و برگه ی رهایی را گرفتم، از بچه ها خداحافظی کردم، یکی شان گفت: «حالا دیگه آزاد شدی، هر غلطی خواستی می تونی بکنی، هر جا دلت خواست می تونی بری.» و برگشتم خانه، پوتین ها را جلویِ در خانه از پا درآوردم و پرتشان کردم گوشه ی بالکن. بابا گفت: «تمام شد؟» گفتم: «آره.» مامان گفت: «چقدر زود تموم شد.» بابا گفت: «حالا دیگه وقتش رسیده که دنبالِ یک کارِ ثابت باشی.»

این را تویِ یکی از داستان هایِ مهدی ربی خوانده بودم و گذاشته بودم تا یک روزی مثلِ امروز اینجا بنویسم اش: «… کارت پایان خدمت مث دختری می مونه که خیلی دوستش داری ولی نمی تونی داشته باشیش. خودتو پاره می کنی تا به دستش بیاری، تا مال تو باشه. بالاخره هم به دستش می آری. اما وقتی دستشو تو دستت گرفتی دیگه واسه ات مهم نیست. نه این که دوستش نداشته باشی یا نخوایش، نه، نه. فقط یک جوری بی خیالش می شی. یه چیزی انگار تموم شده. دیگه نمی دونی حالا باید چی کار کنی.»

مسعود هستم یک آزاد شده از بندِ خدمت… به قولِ پسر عمه ام اضافه شده به خیلِ بیکاران… بی این که هیچ حس و حالی خاصی داشته باشم، باید داشته باشم؟ یک چیزی تمام شده و رفته پیِ کارش و دیگر قرار نیست برگردد. تا اینجا که اتفاقِ خاصی نیفتاده، از اینجا به بعدش هم در رویِ همین پاشنه می چرخد.

یک دیدگاه برای ”پایانِ خدمت

  1. من 28 فروردین 90 خدمن را تمام کردیم و تقریبا هر روز به خودم میگم خوبه این خدمتِ رو رفتیم شرش رو کندیم
    ما با این نظر که دیگه واست مهم نیست اصلا موافق نیستم
    خدمت مثل یه شر میمونه که باید از شرش بالاخره خلاص شد
    حالا توی کار میری یا جاهای دیگه میبینی اینکه بین خودت و کساییکه نرفتن چقدر فرق است
    وقتی هم که میای خارج از کشور میبینی بچه هایی که دارن توی سختی درسشان را کش میدن که هم ویزای تحصیلیشون باطل نشه و هم برنگردن ایران واسه خدمت، اگر هم بخواهند قبلش برگردن کلی ترس و استرس دارند تا چند روزی برن و برگردند
    در هر صورت شرش کنده شد و مبارک باشه

    • کاملا قبول دارم که باید هر چه زودتر از شرش خلاص شد ولی بیشتر منظورم این بود که این فکر که توی دوران سربازی مدام داری که سربازی کی تمام میشه و یک وقت هایی حتی روزا رو می شمری که چقدر به آخرش مونده و توی خیال خودت فکر می کنی وقتی سربازی تمام شد حتما یک اتفاق خاص می افته… ولی الان من سربازیم تمام شده و خیلی هم حال خاصی ندارم.

  2. سلام.
    بازم تبریک. به هرحال یه جور رهاییه توی یک مقیاس متفاوت.
    بعد از کار ثابت حتما باید ازدواج کنی! گول نخوری ها. این سلسله مراتب آلام همینطور ادامه داره دوستم.
    نسیم هستم یک آزاد شده از بند شرکت ( یادت میاد) که به خیل بیکاران پیوسته بعد اینهمه سال:(

  3. من منظورم این بود گول نخوری یه موقع ازدواج کنی 🙂 ولی تو تازه عجله هم داری پسر خوب 🙂
    خرق عادت در هر حال خیلی دوست می دارم.

  4. من از خدمت معاف شدم، اونم با یه قانون بی ربط که اخیرا هم خودشون فهمیدند چقدر بی ربط است و حذفش کردند.
    همه می گویند خیلی خوش شانسم،ولی چون یک روز هم پوتین نپوشیدم حرفشان را درک نمی کنم

    انگار که اون دختر دوست داشتنی دخترعموم بوده باشه و تو همون بچگی به اسم هم زده شدیم

  5. تبریکات ما را بپذیر
    ولی من به عنوان یه دختر واقعن برام سواله که چرا شما پسرا یه جنبش بر علیه سربازی رفتن راه نمی اندازین؟ واقعن چیز مزخرف اضافیه عمر تلف کنیه که توش ازتون بیگاری می کشن و به هیچ دردی هم نمی خوره
    به هر حال تبریک که از دست همچین چیزی خلاص شدی! 🙂

    • اون جوری هم نیست، به نظرم باید تجربه ش کرد… بعد ها که با فاصله بهش نگاه می کنی متوجه می شی که خیلی هم بی هوده نبوده، البته خیلی بستگی به این داره که خدمتت رو کجا بگذرونی.

  6. سلام ، تبریک .
    تا اینجا که اتفاقِ خاصی نیفتاده !؟!
    حداقل عرصه های مکرر را آزادانه می کاوی .
    هنوو داغی ….

پاسخی بگذارید

