منتشر شد

بعضی خیال می‏کنند کتاب، شلوار جین است، خارجیش را می‏خواهند؛ یعنی یاد گرفته‏اند همه‏چیز خارجیش خوب است. زیاد هم که باهاشان کل بزنی می‏گویند من خودم نویسنده‏ام. آن وقت باید ازشان بپرسی خارجی هم هستی؟ اگر نیستی چرا می‏نویسی؟ دوست داری بنویسی و هیچ‏کس حاضر نباشد کتابت را بخواند؟

«پونه بریرانی- همشهری داستان- آبان 89»

و با داستان ها و نوشته هایی از: ابوتراب خسروی، محمدحسن شهسواری، حامد حبیبی، فریبا منتظرظهور، دوریس لسینگ، کورت وونه گات، استفن کینگ و…

یک دیدگاه برای ”منتشر شد

  1. سلام دوست عزيز. اين مطلب كه گفتيد درست است كه يك نويسنده ي داخلي دوست نداشته باشد بدون مخاطب بماند. اما در مورد اينكه بعضي ها داستان خارجي را ترجيح مي دهند، به نظر من يك قضاوت كلي كرديد و بعدش هم نتيجه گيري كلي. اول از همه كه تمام داستان هاي خارجي هم شبيه به هم نيستند. بعد هم اينكه خوب است بي طرفانه قضاوت كنيم آيا براي يك خواننده ي حتي غير حرفه اي، خواندن داستان قوي توسط يك نويسنده ي با تجربه لذت بخش تر است يا خواندن يك داستان متوسط حتي ضعيف ؟
    بايد قبول كنيم كه در نوشتن داستان، ما هنوز داريم تلاش مي كنيم و راه نويسنده هاي خارجي به قول شما را پيش مي گيريم.

    • البته به گمان‏ام شما هم این پست را با دقت نخواندید، چون من فقط نقل قول کردم، زیرش هم منبع نقل قول‏ام را نوشته‏ام.

  2. این نقل قول من رو یاد اون روزهایی انداخت که توی کتابفروشی بودم. یه روز یه خانم با شوهرش اومدن و گفتن که چندتا کتاب می خوان. با این خصوصیات: جلدشون رنگی باشه(طیف رنگ هم خوبه)، عطفشون عریض باشه. خیلی رُک بهشون گفتم مگه برای دکور کتابخونه می خواین. اونها هم خیلی صادقانه گفتن «بله».
    یک روز دیگه هم آقایی دنبال کتاب می گشت. پیشنهاد کمک دادم و کتاب های جدید نشر چشمه و ققنوس رو نشونش دادم. گفت «ببخشید خانم! ولی من فقط کتاب خارجی می خونم. مدتهاست که از ایرانی ها ناامید شده م» . نپرسیدم که چرا.
    البته این یک خاطره ی نچندان مرتبط بود .

    • دقیقا پونه بریرانی هم توی نوشته اش به موضوعاتی شبیه این اشاره کرده، فکر کنم خوندن نوشته اش واست جالب باشه، انگار توی اکثر کتابفروشی ها اتفاقات مشابه زیاد می افته!

پاسخی بگذارید

