خیار چنبر

از این خیار چنبر ها با خودم از اهواز آورده بودم، آن طور که ویکی پدیا می گوید [اینجا] و البته من هم تایید می کنم؛ دراز تر و با انحنا تر از خیارهایِ معمولی اند، شیار دارند و طولِ شان تا یک متر هم می رسد -هر برداشتِ دیگری مطلقا ممنوع- که البته ظاهرا در نواحی که دارایِ رادیواکتیو زیاد باشند قدش دراز تر هم می شود. بعد شده بود پایِ ثابتِ عصر هایِ من که یا قاچ قاچ کنم با پنیر بخورم و دلم خوش باشد به این که وقتی می اندازمشان تویِ دهانم زیرِ دندان خرت خرت صدا می دهند یا رنده شان کنم تویِ لیوان یک ذره سکنجبین رویش بریزم و بگذارم تویِ یخچال، خنک که شد بشینم یک گوشه بخورم، حظ کنم و کلا عصرم را این طوری بسازم. خُب آن جور که من پیش می رفتم به یک هفته نکشید جیره ی خیار چنبرِ مان ته کشید، اینجا هم ندیده بودم، مانده بودم تویِ خُماری. دنبالِ یک رفیقِ بد می گشتم تا کارِ دستِ خودم ندادم از اهواز برایم با خودش خیار چنبر بیاورد، پیدا نمی شد. مامان نجاتم داد، رفته بود بازارِ تجریش، آنجا دیده بود، خریده بود، آورد خانه و کلا یکی از مسایلِ لاینحلِ کاینات که عدم دسترسی من به خیار چنبر بود حل شد. داشتم دنبالِ پیشینه ی خیار چنبر می گشتم رسیدم به آش خیار، همین کم مانده بود.

یک دیدگاه برای ”خیار چنبر

  1. من توي خيار چنبر رو خالي مي كنم بعد توشو با ماست و نعناي خشك پر مي كنم.مي ذارم تو يخچال.قشنگ خودشو بگيره بعد يكي دو ساعت مي خورم.خيلي حال ميده!

  2. خیار چنبر اگه میدونست تا این حد کسی بهش علاقه داره حتما یه تلاشی واسه پررنگ تر شدن یا موزون شدن شکلش میکرد…میدونی بدی خیار چنبر چیه؟؟؟هیچوقت نمیتونه خیار شور بشه!!!

  3. مادربزرگ من،خيارچنبر رو توي يه كاسه رنده ميكرد بعد كلي ليموترش تازه رو پوست ميگرفت و با چاقو ريزريز ميكرد و با تمام پرزهاشون ميريخت روي خيارها.نمك ميزد و آويشن و ميگذاشت توي يخچال كه بياد روي فرم.عالي ميشد.

  4. منم خیلی دوست دارم از خیار معمولی لذیذتره.
    یه دوست خانوادگی اصفهانی داریم که از خیار چنبر روغن میگیره البته از خیار معمولیم می گیره.حالا اینکه خیار روغنش کجا بود یا این بنده خدا خیارو چه جوری مجبور میکنه که روغن پس بده بماند.

  5. یاده بچگی هام افتادم…اون وقتا یه دوره ای مامانم افتاده بود تو خط خیار چنبر،البته مرباش.میدونم که درست کردن مرباش خیلی سخته.چون آهک می خواد.یادمه بابام رفته بود از یکی از این کارگرای ساختمون آهک گرفته بود…ماجرایی بود.

  6. «البته ظاهرا در نواحی که دارایِ رادیواکتیو زیاد باشند قدش دراز تر هم می شود» ايني كه گفتين پايه علمي داره؟ چون يه سالي مامانم تو باغچه مون اشتباهي به جاي اين خيارهاي محلي كاشته بود و اگه بدونين چه رشدي داشتن؟
    حيف اونموقع شما رو نمي شناختم تقديم كنم جون خونه ما طرفدار چنداني نداشت!

  7. این ایده خوردن پنیر با خیار چنبر چرا به ذهن من نرسیده بود ؟

    عزیزم هر وقت خیار چنبر تموم شد بگو خودم واست میفرستم :پی

  8. مسعود تا حالا خیار چمبر تلخ خوردی ؟ من هزار بار خوردم . دقیقا مثل زهرمار میمونه . روانم دچار مشکل شد . ولی تلخ نباشه 1000 تاش رو میخورم 😉

پاسخی بگذارید

