باز هم از روزهای آشنایی بگو!

طهران، تهران و هیچ این هفته، آخرین هفته ی اکرانِ شان را می گذرانند [این جا]. همان روزِ اول اکرانِ طهران، تهران رفتم سینما آزادی و فیلم را دیدم، روزِ بعدش هم هیچ را دیدم که اگر می دانستم اپیزودِ داریوش مهرجویی، طهران؛ روزهای آشنایی این طور سرخوش ام می کند، کلِ روندِ این فیلم بینی را برعکس طی می کردم. اول هیچ را می دیدم، بعد تهران؛ سیم آخر، اپیزود مهدی کرم پور را که جز آن کلیپِ انتهایی باقی اش را دوست نداشتم و آخر از همه اپیزودِ داریوش مهرجویی را. مدت ها بود از دیدنِ فیلمی این طور به وجد نیامده بودم و مانده بودم که آدمی مثلِ مهرجویی در دهه ی هفتمِ عمرش چه طور می تواند این همه سرخوشانه و خُل خُلی به آدم ها و دنیایِ اطرافش نگاه کند و این همه شور و نشاط خلق کند. مهرجویی یک قصه ی ساده ی تک خطی را با یک رویکردِ مستند گونه در دلِ تهرانِ امروز طوری روایت می کند که با این که می دانیم کلِ این قصه دور از واقعیت است باز هم باور می کنیم که این قصه ی پریان در همین تهرانِ خودمان اتفاق می افتد.

طهران؛ روزهایِ آشنایی یک صحنه ی کلیدی دارد و آن جایی است که همه ی شخصیت هایِ فیلم در آن خانه سالمندان دورِ هم جمع می شوند و با آهنگِ زمونه دم می گیرند، می خوانند و می رقصند. این جا نمایی داریم از چهره ی سیمین «پانته آ بهرام» که با دیدنِ این صحنه بغض اش می ترکد و مهرجویی در مقام راوی به ما یادآوری می کند که تمامِ فاصله ها، پیچیدگی ها و تفاوت هایی که این افراد با هم دارند در این شادی و سرخوشی مدام می تواند رنگ ببازد و هیچ چیز جز این کنار هم بودن، جز این دور هم بودن می تواند مهم نباشد.

طهرانِ مهرجویی سویه ی زیبایِ تهران را نشانه گرفته است.

یک دیدگاه برای ”باز هم از روزهای آشنایی بگو!

  1. مسعود این صحنه که گفتی خیلی تاثیر گذار بود . من که اشکم دراومد . چه خوب بود اگه این دورهم بودنها و مهر و محبتها و انسانیتها الان هم بود . کاش بود .

  2. دقیقاً می فهمم چی می گی .
    اولاً تهران «خودمون» ، نه ، تهران «خودشون» !!
    من با اون آهنگ زمونه ، حسابی از خود بیخود شدم .
    آخر فیلم اشک من رو هم دراورد . نمی دونم چرا چند وقته اشکم توی آستینمه . زودی اشکم جاری میشه .
    مسعووووووود . می خوام همۀ استاد ها و مدیر پروژه ها از روی کرۀ خاکی محو بشن . اعصابم رو ریختن بهم .(بی ربط بود . می دونم)

پاسخی بگذارید

