پرسش نامه ی ارغوانی

1. به رنگ ارغوان واقعا بهترین فیلمِ حاتمی کیاست؟ یا آن قدر از دیدن حلقه ی سبز و دعوت سر خورده شده ایم که حالا این طور از دیدن به رنگ ارغوان هیجان زده می شویم و خیلی راحت عنوانِ بهترین فیلمِ کارنامه ی ابراهیم حاتمی کیا را به این فیلم می بخشیم؟

2. این که به رنگ ارغوان که شش سال پیش ساخته شده جایزه ی بهترین فیلمِ جشنواره ی امسال را می گیرد نشانه ی چیست؟ جایزه ی جشنواره یک جور دلجویی از حاتمی کیا بابتِ شش سال توقیفِ و خاک خوردن و کنار ماندنِ به رنگ ارغوان نبود؟ یا سینمایِ ایران واقعا در این چند سال هیچ دستاوردِ تازه ای نداشته و خروجی هایش به شبه کمدی هایی مثلِ چارچنگولی، پسر تهرونی، دختر میلیونر و حلقه هایِ ازدواج و جرقه هایِ هر از گاهی مثل درباره الی محدود شده است؟

3. اگر به رنگ ارغوان در زمانِ خودش دیده می شد باز هم حاتمی کیا به کارهایی مثلِ حلقه سبز و دعوت می رسید؟ یا کارنامه ی حاتمی کیا مسیر دیگری در ادامه ی همین به رنگ ارغوان طی می کرد؟ اصلا اکرانِ به رنگ ارغوان در زمانِ خودش تغییری در مسیرِ حرفه ای عوامل اش ایجاد می کرد؟ از خزر معصومی که اولین حضورِ جلویِ دوربین را در به رنگ ارغوان تجربه می کرد تا حمید فرخ نژاد که با طیفی از نقش هایِ متفاوت از فرحانِ عروس آتش تا مرتضای چهارشنبه سوری و کارآگاهِ فیلمِ حریم و همین هوشنگ ستاری به رنگ ارغوان مدام متهم می شود که همه ی نقش ها را یک جور بازی می کند و این البته تا حدودی به طنزِ ذاتیِ خودِ فرخ نژاد هم مربوط می شود که معمولا این طنز را چاشنیِ نقش هایش می کند تا رضا بابک که یکی از بهترین نقش هایِ کارنامه ی حرفه ایش را در به رنگ ارغوان بازی می کند و فیلمبردارِ فیلم، حسن کریمی که کارِ بعدی اش در به نام پدر تقریبا نشانی از فیلمبرداریِ درخشانِ به رنگ ارغوان نداشت.

4. اکرانِ به رنگ ارغوان در زمانِ خودش موجی تازه در سینمایِ ایران ایجاد نمی کرد؟ و پیش نهاداتی تازه ای برایِ پوسته ی بسته و محافظه کارِ سینمایِ ایران نداشت؟ در شرایطِ فعلی، باز هم پیشنهادات حاتمی کیا برایِ توجه به سوژه هایِ تازه می تواند موردِ توجه قرار بگیرد؟ و اصلا آیا دیگرانی هم اجازه ی نزدیک شدن به این سوژه هایِ به اصطلاح ممنوعه را خواهند داشت؟

5. این که حاتمی کیا حالا عشق را به جایِ آرمان پیش نهاد می کند و عشق بر وظیفه غلبه می کند نشانه ی تغییرِ ذهنیتِ حاتمی کیاست یا اصلا نشانه ی جدیدی در سینمایِ حاتمی کیا به حساب می آید؟ و این رفتن به سمتِ یک سینمایِ اخلاقیِ نصیحت گو آن طور که در دعوت نشان داده حالا به اکران به رنگ ارغوان باز هم ادامه پیدا می کند؟

6. در این که کارگردانیِ به رنگ ارغوان پر قدرت و تقریبا بدون نقص است شکی نیست ولی چرا نشانی از کارگردانی دقیق و پر از جرئیاتِ به رنگ ارغوان در به نام پدر و دعوت و حلقه ی سبز نیست؟ یعنی می شود این فیلم ها را صرفا به عنوانِ تجربه هایی سوخته فراموش کرد و کارنامه ی حاتمی کیا را دقیقا از همانِ نقطه ای که به رنگ ارغوان را ساخته بود و هنوز خبری از این تجربه هایِ بعدی نبود دنبال کرد؟ یا حاتمی کیا ی هشتاد و هشت اصولا آدمی دیگری است، دور از دغدغه هایی که زمانی منجر به ساختِ به رنگ ارغوان شدند؟

Advertisements

یک دیدگاه برای ”پرسش نامه ی ارغوانی

  1. به نظرم مهمترین نقطه قوت فیلم این تغییر موضع آدمهای حاتمی کیا است. ادمهایی که روی زمین برگشتند و دارند زندگی می کنند

  2. به رنگ ارغوان بهترین فیلم حاتمی کیا نیست وقتی آزانس شیشه ای یا موج مرده رو هم توی کارنامه اش داره .
    کلاً سوژه ی خاصی که حاتمی کیا دست روش گذاشته نقطه قوت و مرکز توجه فیلمه . البته سوژه در نوع خودش خاص نیست ولی باتوجه به شرایط حاضر ، حساس بود .
    توی این برهوت سینمایی ، وقتی پسر تهرونی یا اخراجیهای پنج مجالی برای عرض اندام به فیلمهای دیگه نمیدن . فیلمی مثل درباره ی الی یا همین به رنگ ارغوان ، در حکم واحه هایی در یک بیابون هستن .
    این ماجرای غلبه ی عشق به وظیفه ، هرچند کلیشه ای ، ولی زیبا بود .

  3. یه نظر من به رنگ ارغوان اگر توقیف نمیشد اینهمه صدا نمیکرد . چون خیلی نقص داره . دیگه اینکه تو این مملکت اصلا چند سالی میشه که فیلم قابل دیدن ساخته نشده . پس تعجبی نداره که فیلمی مثل به رنگ ارغوان با همه نقصهایی که داره جایزه بگیره . یکی دیگه از دلایل صدا کردن به رنگ ارغوان همین به قول تو موضوع ممنوعه ای که داره .یه موضوع جدید که خیلی هم خوب تبدیل به فبلم نشده بود . اصلا آدم تو حس فیلم نمیرفت . و با هیچ کدوم از هنرپیشه هاهمزاد پنداری نمیکنه .
    شخصیت پردازی فیلم هم تا حدودی ضعیفه . البته همه نظر شخصی منه . شاید هم درست نباشه .

  4. «به رنگ ارغوان» ساخته شد و اكران نشد پس حاتمي كيا مسيرشو عوض كرد.حضور امسال حاتمي كيا تو جشنواره هم فرصت براي اكران به رنگ ارغوان بود و هم فرصت براي جون گرفتن جشنواره ي مرده ي امسال.به نام حاتمي كيا و به كام بعضيا!

  5. حاتمي کيا محشره.هم خودش هم تمام فيلمهاش. حتي اگه يه روزي يه فيلم درجه ان بسازه بدون يه دليل محکمه پسندي واسشه اين کارش داشته. به قول اين دوستت زندان عمو ابي عاليه. بي نظيير

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s