خُل خُلی و کرکس

کرکسی مثلِ برق بر سرِ یک خُل خُلی که داشت از تینو گاستا می گذشت فرود آمد. او را کنج یک دیوار گرانیتی گیر انداخت و با وقاحتِ تمام گفت: «جرات داری به من بگو خوشگل نیستم.»

خُل خُلی: شما قشنگ ترین پرنده ای هستین که تا به حال دیده ام.

کرکس: بازم…

خُل خُلی: شما از پرنده بهشتی هم قشنگ ترید.

کرکس: جرات داری بگو بالا پرواز نمی کنم.

خُل خُلی: شما در ارتفاع سرگیجه آوری پرواز می کنید و کاملا مافوق صوت و مافوق جو می پرید.

کرکس: جرات داری بگو بوی بد می دم.

خُل خُلی: شما بوتون از یک لیتر ادوکلن ژان ماری فارینا هم بهتره.

کرکس: اَه! گیرِ چه گهی افتادم. یک جایِ کوچولو هم نمی ذاره که بشه یه نوک بهش زد.

قصه های قر و قاطی- خولیو کورتاسار- ترجمه ی جیران مقدم- مان کتاب

یک دیدگاه برای ”خُل خُلی و کرکس

    • ببین کورتاسار توی این کتاب کلا سه تا شخصیت داره؛ دوست جون ها، بچه مثبت ها و خل خلی ها که هرکدوم یک سری ویژگی خاص دارند. مثلا درباره ی خل خلی ها مترجم این طور نوشته: «خل خلی موجودی رقت انگیز و عجیب و غریب است که اگرچه هرگز نمی داند چطور باید به ساعت مراجعه کند یا اتاقی در هتل بگیرد ولی می تواند آن طور که باید بترسد.»
      به طور کلی در آمریکای لاتین این اصطلاح توفیق بسیار یافته و انسان یا خل خلی هست یا نیست.
      ضمنا فکر کنم بدون این توضیحات هم قضیه کلا واضح باشه یا نه؟

  1. خل خلی . چه اصطلاح جالبی . واقعا مردم یا خل خلی هستن یا نیستن . اینجا هم همین طوره . نه فقط تو امریکا

  2. اين پستت ميدوني يعني چي؟يعني اي مخاطب بلاگ! اينكه برو كتابو بخون بعد بيا كامنت بذار!اينه كه من حرفي ندارم تا كتابو بخونم

    • نه اتفاقا فکر می کردم بدون خوندن کتاب هم میشه این پست رو فهمید، ولی از اون جایی که این چند روز چندین نفر بهم گفتن که ما نفهمیدیم منظور از این پست چی بود احتمالا پیش گوییم اشتباه از آب دراومده بود. در ضمن اصلا توصیه نمی کنم کتاب رو بخونید، چون من یکی که حداقل منطق کتاب رو درک نکردم.

پاسخی بگذارید

