این خانه روشن است

یک- یک جمله ی خبری:

 مطمئنم که خیلی از شما خانه روشن را ندیده اید، حداقل آمارِ فروشِ فیلم که این طور می گوید.

دو- کمی هم اطلاعات:

خانه روشن چهارمین فیلم بلند وحید موساییان، فیلمساز خرم آبادی بعد از کلی فیلم کوتاه و مستند است. همزمان با اکران خانه روشن، مستند تازه ی وحید موساییان، سرزمین گم شده که درباره ی وقایع بعد از شهریور 1320 در ایران است و اتفاقا کلی جایزه هم نصیب سازنده اش کرده اکران شده  است. گوشواره، فیلمِ پنجمِ موساییان که قبل از خانه روشن اکران شد آغازگر یک دوره ی جدید در کارنامه ی کاری موساییان است و خانه روشن که حالا بعد از چهار سال اکران شده به گفته ی خود موساییان پایانی بوده بر سه گانه اش درباره ی تنهایی، سرکشتگی و دور شدن انسان از اصل و ریشه هایش در جامعه مدرن و معاصر امروز که پیش از این در دو اثر قبلی اش یعنی خاموشی دریا و تنهایی باد هم به آن ها پرداخته بود.

سه- اصلِ جنس:

» ارغوان بعد از مرگِ پدرش و خیانتِ مردی که دوست اش داشته دچارِ بیماری روحی شده و از نور می ترسد و ناچار است در اتاقی تاریک بماند. سهراب که سال ها شاگردِ پدر ارغوان بوده بعد از مدت ها از خارج از کشور برمی گردد و وقتی با وضعیتِ ارغوان مواجه می شود تصمیم می گیرد تا او را دوباره به زندگی برگرداند.»

خانه روشن فیلمی است درباره ی دو شخصیت تنها و ناامید که دنبال پیدا کردن روزنه ی امیدی برایِ ادامه ی زندگی شان هستند. دوربینِ سهراب قرار است نقشِ نجات دهنده ی ارغوان را از محیطِ محدودی که در آن زندگی می کند بازی کند، بنابراین سهراب با دوربین اش در خیابان ها راه می افتد و از آدم های کوچه و خیابان می خواهد که برای ارغوان از زیبایی هایِ زندگی بگویند اما جز مردی که بالایِ دکل برق است و نقش اش را بیوک میرزایی بازی می کند و پیرمردی که در گوشه ی کوچه ای نشسته است و یکی از بخش های جذابِ فیلم با حضورِ او شکل می گیرد در بقیه ی موارد آدم هایی که جلویِ دوربین قرار می گیرند هیچ حرفِ ویژه و خاصی ندارند و به نظر می رسد که بعضی از این صحنه ها فقط  به کار زیاد شدنِ زمان فیلم آمده اند. بداهه در سینمای موساییان نقشِ مهمی دارد واین جا در خانه روشن ایده ی جذابِ فیلم فدایِ پرداختِ ضعیف کارگردان شده، به نظر می رسد که فیلمنامه پتانسیل تبدیل شدن به یک اثرِ به یاد ماندنی را داشته اما قربانی شتاب در مرحله ی ساخت شده است. صحنه هایِ مربوط به عمه ملوک تقریبا ضعیف ترین صحنه هایِ فیلم اند و لهجه ی لری شخصیت ها و نوعِ بازی بازیگرِ نقش عمه ملوک بیشتر تماشاگر را به خنده می اندازند تا مثلا در انتقالِ حرفِ فیلم در مورد بازگشت به ریشه ها نقشی داشته باشند.

تقریبا قسمتِ اصلیِ فیلم در اتاقِ تاریک ارغوان اتفاق می افتد که در تضاد با فضایِ شادِ طبیعتِ بیرون قرار می گیرد، نوعِ فیلمبرداری محمد آلادپوش و فرمِ نورپردازی این صحنه ها و بازی لیلا زارع به نقش ارغوان که تقریبا در طولِ فیلم چهره اش به خوبی دیده نمی شود و حرکتِ آن چنانی هم ندارد نقاط قوتِ فیلمی است که می خواهد از امید بگوید.

چهار- حاشیه مهم تر از متن:

مطمئنا خانه روشن فیلمی نیست که مخاطب انبوه داشته باشد و احتمالا اغلب کسانی که برایِ دیدنش می آیند با آگاهی از این که چه محصولی را برایِ دیدن انتخاب کرده اند سراغِ فیلم آمده اند. یکی از روزهای وسط هفته رفته بودم آزادی خانه روشن را ببینم و اگر اشتباه نکنم سانس دو بعدازظهر بود و ده، دوازده نفری هم بیشتر نبودیم. دو تا آقا که برخلافِ ما که دو ردیفِ آخر را پر کرده بودیم، ردیف هایِ جلویی ما نشسته بودند تقریبا تمام طولِ فیلم با صدایِ بلند توی سالن مشغولِ حرف زدن بودند. اوایل من فکر کردم این صدایی که می آید جزیی از صدایِ زمینه ی فیلم است، بعد دیدم موبایلی زنگ خورد و یک نفر بلند بلند آدرسِ آزادی را می دهد متوجه شدم که دو تا آقایی هستند که ردیف جلو نشسته اند. حرف زدنشان تقریبا تا اواخرِ فیلم ادامه داشت تا این که یکی از خانم های توی سالن فریاد زد: «آقایون میشه لطفا آرومتر حرف بزنید!»

این جا یادِ یادداشت لیلی گلستان افتادم که یک بار در مجله ی مرحومِ هفت نوشته بود ما اصولا در یک فضایِ سورئالیستی زندگی می کنیم.

خب عزیزِ من اگر آمده ای خانه روشن را ببینی که نباید انتظار زندگی شیرین و دو خواهر و پسر تهرونی را داشته باشی، اگر هم به هر دلیل راه را اشتباه آمده ای جلویت را که نگرفته اند از سالن برو بیرون. حالا نگویید شعار می دهی ولی احترام گذاشتن به حقوق دیگران هم بد چیزی نیست ها…هوم… چی؟ احترام؟؟؟ یعنی چی؟؟؟

Advertisements

یک دیدگاه برای ”این خانه روشن است

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s