تکیه کلام یا تیکه کلام؟!

چیز عجیبیه که آدم تکیه کلام داشته باشه؟ اصلا تقصیرِ این هومنِ که مدتی پیله کرده بود به من که: «تو چرا این قدر میگی شاید؟» این شد که این عادتِ «شاید» گفتن از کله ی من افتاد. ولی از شما چه پنهون هنوز هم گاهی وقت ها، بیشتر زمانی که حاضر نیستم صحبت های طرفِ مقابلم رو دربست قبول کنم «شاید» رو استفاده می کنم.

تکیه کلام ها یک بخشِ وجودی آدم هان، نمیشه از خودت جداشون کنی. فقط هم «شاید» تکیه کلام من نیست، «جدا»، «واقعا»، «در واقع» و«چه جالب» هم چند تا از تکیه کلام های من اند که این آخری رو بیشتر وقتی استفاده می کنم که حرفی برای گفتن در برابر طرف مقابلم ندارم. «می شود گفت» هم هست که زمانی استفاده می کنم که در حال فکر کردن به این موضوع هستم که به طرفِ مقابلم چه جوابی بدم و گاهی موقع فکر کردن چشم هام رو هم می بندم، ببینید چطور دارم دستِ خودم رو رو می کنم ها…

آدم هایی که من رو از نزدیک می شناسند شاید بهتر از من بتونن در مورد تکیه کلام ها و حالت هایِ من موقع حرف زدن صحبت کنن، این ها فقط چیزهایی بود که به ذهن خودم می رسید ولی بالاخره من نفهمیدم این «تکیه کلام» بود یا «تیکه کلام» ؟

شاید تکیه کلام، شاید تیکه کلام… اصلا همون شاید…

یک دیدگاه برای ”تکیه کلام یا تیکه کلام؟!

  1. دیگه دستت رو شد !
    ما ، هم تکیه کلام داریم و هم تیکه کلام : من «عجب» رو خیلی بکار می برم و «دقیقاً» .البته نه ادای کلمات به تنهایی ؛ بلکه با حرکات خاص خودش . مقلاً وقتی به هر دلیلی می گم «عجب» ، ابروهام میره بالاو چشام گرد می شه . وقتی می گم «دقیقاً» ، انگشت اشاره ی دست راستم رو با تأکید به سمت طرف نشونه میرم . بس دیگه … بیشتر از این خودم رو لو نمی دم.

  2. هومن اونموقع که واسه کنکور ادبیات زیاد میخوند شده بود معلم ادبیات و از تمام جمله هامون غلط میگرفت .
    اکثر آدمها تمکیه کلام دارن . من خودم راستی رو زیاد تکرار میکنم . ولی فکر میکنم بهتره که آدم تکیه کلام نداشته باشه .

  3. این روزها !!‌
    بقیه رو خیلی یادم نیست ،اتفاقا همون موقع فکر کردم که بهت بگم ولی یادم رفت …

  4. هم میشه گفت تکیه کلام و هم تیکه کلام. هوم… تکیه(تیکه) کلام یه گریز به سمت آدمهایی هست که اون رو بیان میکنن. حالا چه باشن و چه نه

پاسخی بگذارید

