پدر ِ دیگری

کسی بود به نام برت که دچار بیماری تجمع آب در سر بود و رفتگری می کرد. هرکجا می رفت یک جارو همراهش بود. پسر فاحشه ای بود و اسباب زحمت مردان شهر: اغلب شان سری به فاحشه زده بودند و هرکدام شان می توانست پدر این پسر باشد. تا آن جا که به فاحشه مربوط می شد، همه شان پدر این پسر بودند. او هیچ وقت نخواسته بود فاحشه باشد. شهر بود که احتیاج به چنین کسی داشت و او هم مجبور شده بود به این وضعیت تن دهد، و طی این سال ها آدم تلخی شده بود. مخصوصا بعد از تولد پسرش، دیگر از مشتریانش متنفر بود. پسر اسباب مسرت زیاد و زحمت زیاد تر بود. پسر هیچ خاطره ای نداشت که درباره اش حرف بزند. اغلب از مادرش می پرسید: بابام کجاست؟ و مادرش هم بی هدف به اولین مردی که از پشت پنجره رد می شد اشاره می کرد. بهش می گفت: بابات اوناهاش. پسر می دوید بیرون و دست می انداخت دور گردن مرد. اما فردای آن روز هیچ چیز یادش نبود، و از مادر می پرسید: بابام کجاست؟ و دوباره پدر دیگری تحویل می گرفت، همین طوری.*
* ماهی بزرگ/دانیل والاس/ ترجمه ی احسان نوروزی

یک دیدگاه برای ”پدر ِ دیگری

  1. اصلا خوشم نیومد. مترجم باید بهتر عمل میکرد تا جمله ها بهم ربط داشته باشن.
    یعنی چی که : «هیچ خاطره ای نداشت که درباره اش حرف بزند. اغلب از مادرش می پرسید: بابام کجاست؟ «

  2. نخوندم.
    می بینم که ایتالو کالوینو خیلی لذت انگیز ناک بوده!
    یک زمانی دوستم یک کتاب فروشی راه انداخته بود و من هم دانشجو بودم،هی از کلاس هام زدم و رفتم اونجا کمکش کنم مثلاً!خب خلوت بود،یک چای و انجیر و سیگاری می زدیم،کتابی انتخاب می کردیم و تا هر جا که می خواستیم برای هم می خواندیم.کشف آن روزهای من ایتالو کالوینو بود و براتیگان که این روزها باهاش زندگی می کنم.انقدر روزهای خوبی بود که تعجب می کنم ما چه طور عاشق هم نشدیم؟


    مسعود: کالوینو، فوق العاده بود… طوری که به راحتی می توانم بگویم کشف تابستان امسال من ایتالو کالوینو بود و بارون درخت نشین.
    براتیگان را هم گذاشته ام برای یک فرصت مناسب که شاید همین روزها سراغش بروم.

پاسخی بگذارید

