هزینۀ فرصت «opportunity cost»

کلمۀ هزینۀ فرصت به گوشتان خورده است؟هزینۀ فرصت یک مفهوم اقتصادی است.هزینۀ فرصت ارزشمندترین جایگزینی است که به سبب انتخابی که صورت می گیرد فدا می شود یا ارزش بهترین روش استفاده از منابعی که می باید از دست داده شود تاکالا یا خدمتی تولید گردد.به شکل ساده تر،برای به دست آوردن هرچیزی،ناچاریم چیز دیگری را از دست بدهیم که آن چیز از دست رفته ، هزینۀ فرصت ما محسوب می شود.مثلاً اگر یک روز بین دو گزینۀ درس خواندن در خانه ورفتن به یک مکان تفریحی با دوستانتان ناچار به انتخاب باشید و درس خواندن در خانه را انتخاب کنید ، فرصت بیرون رفتن با دوستانتان را از دست داده اید و این همان هزینۀ فرصت شما ست .هزینۀ فرصت به ما امکان می دهد تا فرصت ها و انتخاب هایمان را ارزشگذاری کنیم.

تا به حال به هزینۀ فرصت هایتان فکر کرده اید؟راستی هزینۀ فرصت زندگی ما کدام است؟

یک دیدگاه برای ”هزینۀ فرصت «opportunity cost»

  1. والا ما زندگی مون همش هزینه فرصت بوده ، عوضش رو هم روزگار بالا کشید … ! تف به این زندگی ، تف به این روزگار ، تف به این هزینه ی فرصت!

  2. هزینه فرصت؟!
    من فقط این رو می دونم که خیلی پیچیدست
    اما
    بهش فکر نمی کنم
    هر کاری که می کنم
    یا هر مکانی رو که برای رفتن انتخاب می کنم
    اون بهترینه
    پس چیزی رو از دست نمی دم
    و
    بهترین ها رو به دست می یارم

  3. سلام.
    1- من از 7 صبح تا 4 عصر سر كارم ، در نتيجه ساعت 10 صبح پشت PC ام نشستم.پس رامكال رو از دست مي دم.رامكال هزينه فرصت منه.
    2- چون صبح هاي جمعه دانشگاه كلاس دارم ، برنامه هاي كوه رو از دست مي دم.كوهنوردي هزينه فرصت منه.
    بقيه موارد زندگيم رو خودم انتخاب مي كنم (اكثرا با رغبت).فكر نمي كنم هزينه فرصت ديگه اي داشته باشم.

  4. پسرجان از کی دوباره برگشتی ؟ چرا خبری ندادی؟ حالا مجبورم ازت معذرت خواهی کنم برای چندروزی نخوندنت…
    ولی خوشحالم دوباره می نویسی؟

  5. سلام.
    رامکال یکشنبه ست عزیز .
    در راستای اطلاع رسانی که فرمودین . گفتیم که دوشنبه نری بشینی پای تلوزیون و….

    به جای ما پاییز عزیز اهواز رو نفس بکشین.

  6. سلام.ممنون مثل همیشه از خوندن پست ها لذت بردم و درس گرفتم.
    خیلی کم شده که من کاری رو که دوست دارم انجام بدم.خیلی اوقات از انتخابم لذت نبردم.ببین هزینه فرصت من چه قدر سنگینه!!!

  7. سلام
    یک سوال ترجمه ای داشتم به فکرم رسید که اینجا ازت بپرسم، برای weightless economy چه ترجمه ای رو پیشنهاد می کنید؟ تو یه مقاله گیر کردم:(

  8. بازتاب: شما خودت حساب‌ش رو بکن دیگه « تمامی روزها

پاسخی بگذارید

